Dålig internetanslutning ?

Majoriteten av alla svenskar surfar regelbundet på nätet. Internet finns överallt runt omkring oss, hela tiden, och det finns knappt något sätt att undgå det dagliga behovet av en internetanslutning. Oavsett om du vill streama dina favoritserier, skicka e-post eller spela spel online, behöver du en stabil internetuppkoppling. Dessvärre förlorar vi oftare än vi skulle önska kontakten med vår omvärld. Här berättar vi om vanliga problem relaterade till dåligt internet i villa som kan uppstå.

När det oundvikliga sker och din internetanslutning plötsligt avtar i styrka eller helt försvinner, är det lätt att drabbas av panik. Det behöver du dock inte göra, det finns ofta enkla och effektiva lösningar på alla problem med dåligt internet i villa som du kan tänkas råka ut för. Det ultimata målet med dessa är att du snarast möjligt ska få tillbaka din internetanslutning och återgå till det du höll på med.
Tycker du att det låter svårt och besvärligt att få bukt med dina WiFi-problem? Kontakta oss via telefon eller epost så hjälper vi dig!
Du kan även boka en tid direkt via vår interaktiva bokningskalender längre ner på sidan.

08 400 117 26
Kontakt@mindatorsupport.se

Bra villkor när vi hjälper dig få ordning på en dålig internetanslutning
- Vi erbjuder kostnadsfria besök hos dig och felsöker gratis ditt företagsnätverk eller hemnätverk.
- Du får ett fast pris att tacka ja eller nej till, tackar du nej behöver du inte betala något. Tackar du ja nyinstallerar eller optimerar vi ditt nätverk & WiFi direkt på plats, då vi alltid har med all eventuell utrustning.
 
 
 
Många gånger har problem med din internetuppkoppling med din egen utrustning att göra snarare än din internetleverantörs. Det enda sättet att säkerställa att problemet inte ligger hos internetleverantören är att göra en felsökning och se om du kan få tillbaka din internetanslutning.

Vid dålig internetanslutning i villa finns det flera olika problem som kan uppstå i nätverket.

 
dålig internet villa

 

Suboptimal räckvidd

En router eller accesspunkt har en begränsad räckvidd. När du försöker komma åt nätverket utanför detta område, kommer du upptäcka att anslutningen bryts. Detta kan ofta ske om och om igen. Om du rör dig ännu längre bort från routern eller accesspunkten, kommer din anslutning av denna anledning att brytas permanent.

Det kan vara så att din WiFi-signal är svag om du till exempel har placerat din router i garderoben eller i ett avlägset hörn av källaren, eller om den helt enkelt är gammal eller trasig. Oavsett orsak, är suboptimal räckvidd i nätverket en vanlig orsak till dåligt internet i villa.

För att lösa detta problem kan du behöva antingen förflytta dig närmare routern eller flytta routern närmare dig. Genom att minska avståndet mellan dig och enheten, kommer chansen att din anslutning förbättras att öka. Om du använder en mobil enhet såsom en surfplatta eller smartphone, är det enkelt för dig att förflytta dig till en plats där WiFi-signalen är starkare. Detta är av naturliga skäl svårare att göra om du använder en stationär dator eller någon annan slags utrustning som inte är lika mobil.

En annan lösning för att stärka WiFi-signalen är att införskaffa en antenn till din accesspunkt eller dator. Eller ännu hellre låta installera ett nätverk av accespunkter för att få bukt med problemet.
 

Störningar av WiFi-signalen

Radiosignaler från diverse elektriska produkter i din bostad eller i närheten av din enhet eller router kan störa WiFi-signalen. Några exempel på apparater som kan orsaka denna typ av störningar är trådlösa telefoner, mikrovågsugnar och bluetooth-anslutna enheter. Om du upptäcker att WiFi-signalen plötsligt försvinner när du befinner dig i närheten av mikrovågsugnen, kan detta alltså vara orsaken till problemet.

Genom att minska antalet potentiella störningar kan du förbättra prestandan i ditt trådlösa nätverk. Du kan också justera inställningarna för ditt WiFi genom att till exempel byta radiofrekvens.
 

Du uppnår inte maximal hastighet med din fiber- eller ADSL-anslutning

Om du inte uppnår den hastighet som utlovas för din fiber- eller ADSL-anslutning, finns det flera åtgärder som du kan vidta för att försöka öka hastigheten. Det finns en rad möjliga orsaker till problem med hastigheten. En av dessa är de störningar av WiFi-signalen som vi nämnt ovan, en annan är att nätverket är överbelastat.

Om alltför många enheter på en och samma gång använder nätverket, begränsas respektive enhets bandbredd. Om de olika enheterna inte får tillgång till den bandbredd som de kräver, kan detta leda till att videoklipp slutar att spelas upp, webbplatser inte öppnas etc. Du kan till och med bli helt bortkopplad från nätverket i väntan på att tillräcklig bandbredd frigörs.

För att öka hastigheten i nätverket kan du testa att koppla bort vissa enheter från detta. Om färre personer använder nätverket samtidigt, ökar möjligheten att du uppnår önskad hastighet på din enhet.

Om du vidtar ovanstående åtgärder och fortfarande har dålig internetanslutning, kan du starta om routern och se om problemet försvinner. Ibland är routerns minne fullt och behöver rensas för att enheten ska fungera ordentligt.
 

Anslutningen tappas stup i kvarten

Det är vanligt i hemmanätverk att man har en dator eller annan enhet, till exempel en surfplatta, som vägrar ansluta till nätverket. Det är också vanligt att vissa enheter tappar anslutningen plötsligt eller med jämna mellanrum.

Om detta händer dig, kan det bero på någon av flera olika orsaker, eller en kombination av dessa. Några exempel på möjliga orsaker är otillräcklig räckvidd, WiFi-störningar och att nätverket är överbelastat, d.v.s. alla problem som vi har berört ovan. Det finns även en myriad av andra möjliga skäl till att du förlorar din anslutning och upplever dåligt internet i din villa.

 

Få hjälp med en dålig internetanslutning

Vi på Min Datorsupport kan hjälpa dig med att installera och optimera nätverk. Vi använder oss av tillförlitlig nätverksutrustning och installationsteknik för att åtgärda en dålig internetanslutning. Vi drar kabel och installerar allt som behövs, och vi erbjuder kostnadsfri felsökning i samband med första mötet. Detta är en av flera anledningar till att vi har ett kundbetyg på 4,8 av 5,0 i Stockholms län.

 

Boka tid för nätverkssupport nedan:

Förstabesök hos kunder inom en fyramilsradie från Stockholms centrum är alltid kostnadsfria.
Efter genomgång av ditt nätverk på plats hos dig får du ett förslag till åtgärder och ett kostnadsförslag för att åtgärda ditt hemnätverk eller företagsnätverk.
Väljer du att tacka nej behöver du inte betala för vårt besök. Tackar du ja åtgärdar vi ditt nätverk omgående.

 
 

Kostnadsfri offert

Vill du få en offert innan du bokar en tid? Klicka här för att beställa en kostnadsfri offert.

 
 

Bokningsinstruktion i 3 enkla steg:

1. Välj dag och tid i bokningsformuläret nedan, klicka sen på "Fortsätt".
2. Fyll i dina uppgifter, klicka sen på "Boka".
3. Vänta tills bekräftelsesidan visas (5 - 30 sekunder), sen är det klart 🙂

 

 
 


Krångligt?

Ring eller mejla oss istället.

 

08 400 117 26
Kontakt@mindatorsupport.se