Våra nätverksinstallatör i Stockholm hjälper dig med installation av ett trådlöst nätverk

Försöker du ansluta till ditt trådlösa nätverk men upplever svårigheter med detta, eller får en dålig upplevelse efter att du har loggat in? Svaret på denna fråga är väl snarare: vem har inte det?! Det är tyvärr alltför vanligt att detta händer, men det behöver inte vara så. Om du har problem med ditt befintliga nätverk eller önskar sätta upp ett nytt, kan vi förse dig med en nätverksinstallatör i Stockholm som snabbt och smidigt sätter upp dina drömmars WiFi!
 

Informationsfilm

 
Boka tid med en nätverksinstallatör i Stockholm via knappen nedan


 

 
Bra erbjudande & villkor när du anlitar en nätverksinstallatör hos oss
- Vi erbjuder gratis besök hos dig och felsöker kostnadsfritt ditt företagsnätverk eller hemnätverk.
- Du får ett fast pris du får tacka ja eller nej till, tackar du nej behöver du inte betala något. Tackar du ja nyinstallerar eller optimerar vi ditt nätverk direkt på plats, då vi alltid har med all eventuell utrustning.

Kontakta oss via telefon eller epost så hjälper vi dig!
Du kan även boka en tid direkt via vår interaktiva bokningskalender längre ner på sidan.

08 400 117 26
Kontakt@mindatorsupport.se

nätverksinstallatör stockholm
 

Våra nätverksinstallatörer får toppbetyg

Vi är stolta över att ha fått kundbetyget 4,8 av 5,0 i över 100 st rekommendationer från Reco.

 

 
 

Här kommer vi gå igenom några av de vanliga problem som Stockholmsbaserade företag och privatkunder upplever med WiFi.

 

Accesspunkter som inte fungerar

En vanlig anledning till att man inte kan koppla upp sig mot internet är att man har accesspunkter som inte fungerar. För en nätverksinstallatör i Stockholm är detta att betrakta som motsvarigheten till när du ringer en teknisk support och får frågan “har du stoppat i strömsladden i eluttaget?”.

Håll utkik efter en indikator på accesspunkten som indikerar att enheten är ansluten. Om du inte ser den kan det vara så att accesspunkten inte fungerar som den ska. I värsta fall kan den till och med behöva ersättas.
 

Ett för stort antal användare på en begränsad yta

En annan vanlig utmaning i trådlösa nätverk är att ett alltför stort antal användare försöker att ansluta till nätverket på en begränsad yta. Om så är fallet kan vissa användare ha svårt att koppla upp sig mot nätverket. Om denna problembeskrivning stämmer in på ditt nätverk, kan du behöva byta ut din befintliga router och/eller accesspunkt mot en som tillåter en högre belastning.
 

Störningar från olika slags enheter

Bluetooth är en teknik som är ökänd för att kunna orsaka problem på platser där många mobilanvändare samlas. Det som händer är att det helt enkelt inte finns tillräckligt mycket bandbredd för nya enheter att ansluta till nätverket.

Bluetooth-störningar har att göra med den radiofrekvens som ditt nätverk använder. Bluetooth skickar signaler på 2,4 GHz-bandet, medan trådlösa nätverk använder antingen detta band eller 5 GHz-bandet.

Även mikrovågor kan störa WiFi-signalen. Så om din accesspunkt befinner sig nära ett kök med en mikrovågsugn kan det vara en god idé att flytta den till en annan plats. Det är dock inte alltid denna till synes enkla lösning avhjälper problemet.

En annan version av detta problem är att närliggande WiFi-nätverk stör ut din WiFi-signal. De frekvenser som ditt nätverk och andra nätverk i din närhet använder kan nämligen överlappa och gör det svårt för svagare WiFi-signaler att sticka ut i mängden.
 

WiFi-hastigheten är långsam

Om du själv eller andra användare i fastigheten klagar på att WiFi-hastigheten är alltför långsam, kan du stå inför ett problem som är svårt att diagnostisera. Här kan det vara en god idé att ta hjälp av en erfaren nätverksinstallatör i Stockholm för att ta reda på vad som är problemet och hur det kan avhjälpas.
 

WiFi-användare tappar uppkopplingen

Den främsta anledningen till att användare tappar uppkopplingen till ett WiFi återfinns vanligtvis på klientsidan, d.v.s. hos användarnas enheter. Det kan till exempel röra sig om föråldrad mjukvara, felaktiga hårdvarukomponenter, bärbara datorer som hamnar i standby-läge etc. Detta är de vanligaste orsakerna till att WiFi-användare tappar uppkopplingen till nätverket, men det finns förstås fler potentiella orsaker.

Några av de möjliga orsakerna ligger också på nätverkssidan. En av de vanligaste av dessa är en brist på antalet IP-adresser som tillhandahålls av routern eller DHCP-servern. Även om du har tillräckligt många accesspunkter för att täcka hela din fastighet med WiFi, kan det alltså vara så att det inte finns tillräckligt många IP-adresser för att det ska räcka till alla trådlösa enheter som vill koppla upp sig mot nätverket.

nätverksinstallatör stockholm
 

Boka en nätverksinstallatör i Stockholm för att avhjälpa eller förebygga problem

I denna artikel har vi gått igenom vanliga problem i trådlösa nätverk. De WiFi-problem som vi har nämnt ovan är några av de vanligaste som kan dyka upp i ett trådlöst nätverk. Om du upplever dem och inte känner dig tillräckligt väl rustad med erfarenhet och kunskap för att få bukt med dem på ett snabbt och effektivt sätt, kan vi tillhandahålla en nätverksinstallatör i Stockholm som hjälper dig med detta.

Och om du ska förstärka WiFi signalen hemma eller ska installera ett nytt nätverk är det viktigt att installatören har dessa fallgropar i åtanke i samband med installationen av nätverkets accesspunkter. För om ditt hemnätverk eller företagsnätverk är avgörande för din produktivitet – och kanske även lönsamhet om det rör sig om ett företagsnätverk – har du inte råd att sticka huvudet i sanden och hoppas på det bästa.

Kontakta oss för att få hjälp med planeringen och design av ett trådlöst nätverk, samt kabeldragning och inkoppling av utrustning i nätverket, såsom övervakningssystem, servrar och skrivare. Boka tid direkt via kalendern nedan, alternativ ring eller mejla oss för mer information om de tjänster som vi tillhandahåller!

- Förstabesök hos kunder inom en fyramilsradie från Stockholms centrum är alltid kostnadsfria.

- Efter genomgång av ditt nätverk på plats hos dig får du ett förslag till åtgärder och ett kostnadsförslag för att åtgärda ditt hemnätverk eller företagsnätverk.


- Väljer du att tacka nej behöver du inte betala för vårt besök. Tackar du ja åtgärdar vi ditt nätverk omgående.

 



 

 

Krångligt?

Ring eller mejla oss istället.

 

08 400 117 26
Kontakt@mindatorsupport.se