Kommer du inte ut på internet trots att du har anslutning? Tappar du internet, eller är det bara långsamt?

Ett långsamt eller till och med icke fungerande internet kan vara både frustrerande och irriterande. Om man inte är van vid att arbeta med teknik och internet kan problemen till synes uppstå helt utan anledning. Men vi på Min Datorsupport kan hjälpa dig! Här kommer vi berätta om några enkla knep som man kan göra för att få ordning på ett långsamt internet, eller om du inte kommer ut på internet trots anslutning. Om man inte har intresse, energi eller tid att göra det själv kan såklart även vi på Min Datorsupport hjälpa dig genom ett hembesök för att se till att du inte tappar internet hela tiden.

 
Välkommen att ringa, mejla eller att boka tid nu direkt och få proffshjälp.

08 400 117 26
Kontakt@mindatorsupport.se



 

kommer inte ut på internet trots anslutning

Vi på Min Datorsupport har lång erfarenhet av att hjälpa privatpersoner med deras hemnätverk och deras hemelektronik. Vi är experter på det mesta inom området och vi tar gärna oss an just ditt internetproblem. Vi finns i Stockholm och är alltid snabba på att svara på kontakt. Dessutom har vi en supporttelefon öppen dygnet runt!

Varför tappar du internet hela tiden med det trådlösa nätverket?

Det är ingen lätt fråga att svara på eftersom det finns så väldigt många olika typer problem som kan uppstå. Självklart är det så att vissa är vanligare än andra. Här nedan listar vi tre vanliga knep man kan testa när du inte kommer ut på internet trots anslutning.

1. Återställ routern

Det vanligaste problemet med hemnätverkets trådlösa wifi har att göra med routern. Det är inte en självklarhet för alla, men routern är egentligen en dator. Den har ett minne, en processor och till och med ett operativsystem. På samma sätt som med datorer kan det därför hjälpa att helt enkelt starta om routern. Kom ihåg att låta routern vara avstängd åtminstone 10 sekunder innan du slår på den igen.

Det kan verka konstigt att en så enkel grej som att stänga av och sätta på routern skulle hjälpa. Men det gör det faktiskt. Den vanligaste typen av routerproblem är buggar och problem med minnet, alltså samma som med en dator. Att starta om routern hjälper också problem med konflikter mellan IP-adresser och överhettning.

2. Testa nätverket utan wifi

Det är ett vanligt problem att man hittar det trådlösa nätverket och kan ansluta sig till det, dock utan uppkoppling till internet. Det är då viktigt att reda ut om det är routern och dess trådlösa nätverk eller om det är internetanslutningen i sig det är fel på. Det kan man göra genom att koppla in datorn direkt till internetanslutningen, alltså ADSL-uttaget eller fiber-jacket. Om anslutningen fungerar när routern är ute ur bilden kan man vara säker på att det inte är internetanslutningen i sig.

Om internetanslutningen inte fungerar när man drar en internetsladd direkt från internetuttaget till datorn har antagligen inte routern något med det att göra. Om så är fallet bör du kontakta din internetleverantör för en felanmälan.

3. Kontakta Min Datorsupport

Som tidigare nämnt finns det många olika problem som kan ha uppstått med din anslutning. Om du inte orkar leta i instruktionsböcker för routern, medieomvandlaren eller stå i telefonkö till din internetleverantör kan vi på Min Datorsupport hjälpa dig. Vi är experter på att felsöka långsamt internet och kan snabbt och smidigt komma hem till dig för att reda ut problemet. På så sätt kan du spara både tid och pengar samt slipper tappa internet hela tiden.

tappar internet hela tiden

Om du har långsamt internet

Det kan vara så att ditt nätverk går att ansluta till och faktiskt har uppkoppling, men att det upplevs väldigt långsamt. Här kommer fem enkla sätt som kan åtgärda ett långsamt internet.

  • Kontrollera att datorn är placerad tillräckligt nära routern. Väggar i material som betong, sten och kakel kan kraftigt försämra signalstyrkan.
  • Starta om routern enligt steg 1 här ovan. Alla routrar behöver då och då startas om för att leverera maximal hastighet.
  • Felsök din anslutning i datorn. De flesta datorer har inbyggd anslutningsfelsökning som ibland kan ge dig hjälp med vad det är som är fel med ditt nätverk.
  • Kontrollera att all bandbredd inte tas upp av något speciellt. Nedladdning av tunga filer och streamande av filmer är exempel på aktiviteter som kan ta upp en stor del av din bandbredd.
  • Uppgradera din bandbredd. Kanske har du börjat använda internet på ett sätt som kräver större bandbredd. Kontakta din internetleverantör för att få tillgång till snabbare internet.

långsamt internet

Om du inte får ordning på ditt långsamma internet

Vi på Min Datorsupport hjälper dig gärna med dina teknikproblem. Vi har support öppen för våra kunder dygnet runt, vilket gör att du kan känna dig trygg i att få hjälp så fort som möjligt om problem skulle uppstå. Vi är belägna i Stockholm och du når oss enkelt via telefon, mail eller via kontaktformuläret här på vår hemsida. Självklart hittar du oss också på Facebook.

Varmt välkommen till Min Datorsupport!

 

Bokningsinstruktion i 3 enkla steg

1. Välj dag och tid i bokningsformuläret nedan, klicka sen på "Fortsätt".
2. Fyll i dina uppgifter, klicka sen på "Boka".
3. Vänta tills bekräftelsesidan visas (5 - 30 sekunder), sen är det klart 🙂

 


Krångligt?

Ring eller mejla oss istället.

 

08 400 117 26
Kontakt@mindatorsupport.se