Problem med WiFi: Så löser du dem

Ett av de kanske mest frustrerande problemen med WiFi man kan ha är att man har en stark trådlös signal men ändå dålig internetanslutning. Din enhet kan indikera god WiFi-täckning men ändå får du felmeddelanden så fort du försöker ansluta till nätet. Alla tecken pekar på att allt är som det ska, men du kan ändå inte koppla upp dig.

Här nedan går vi igenom några av de åtgärder som du kan vidta om ovanstående problembeskrivning stämmer in på din situation. Börja från toppen av vår lista med rekommenderade steg och arbeta dig nedåt till du kan ansluta.
Tycker du att det låter svårt och besvärligt att få bukt med dina WiFi-problem? Kontakta oss via telefon eller epost så hjälper vi dig!
Du kan även boka en tid direkt via vår interaktiva bokningskalender längre ner på sidan.

08 400 117 26
Kontakt@mindatorsupport.se

Bra erbjudande & villkor när du anlitar en nätverkstekniker från oss
- Vi erbjuder gratis besök hos dig och felsöker kostnadsfritt ditt företagsnätverk eller hemnätverk.
- Du får ett fast pris du tackar ja eller nej till, tackar du nej behöver du inte betala något. Tackar du ja nyinstallerar eller optimerar vi ditt nätverk & WiFi direkt på plats, då vi alltid har med all eventuell utrustning.
 
Boka tid via knappen nedan


 

Informationsfilm om hur vi hjälper dig med dina WiFiproblem

 

1. Starta om din router och ditt bredbandsmodem

Det första steget vid felsökning av tekniska problem med WiFi, i synnerhet de som är relaterade till nätverksutrustning, är att göra en omstart. Genom att starta om routern och modemet kommer du att rensa minnet och återställa eventuella problem som är kopplade till detta.

Har du ingen aning om hur du ska göra för att starta om routern och modemet? Ta då kontakt med oss så hjälper vi dig med detta!

 

2. Säkerställ att du ansluter till rätt nätverk

Nästa steg är att säkerställa att din enhet inte försöker ansluta till fel nätverk, till exempel grannens WiFi eller en repeater som inte är installerad på rätt sätt. För det kan nämligen vara så att det är just detta som förhindrar dig från att få åtkomst till internet. Om det skulle vara på detta viset spelar det ingen roll om ditt trådlösa nätverk är igång och anslutet till nätet, du kommer ändå inte kunna surfa på internet.

Detta problem med WiFi är faktiskt vanligare än vad man kan tro. Så ta inte för givet att du försöker ansluta till rätt nätverk.

För att kontrollera vilket nätverk du försöker ansluta till, öppnar du WiFi-inställningarna på din enhet och kontrollerar namnet på det nätverk som du försöker koppla upp dig mot. Om namnet inte känns bekant är det sannolikt inte rätt nätverk.

Ibland kan det också hända att en WiFi-extender använder samma nätverksnamn som din router. Om du tror att så kan vara fallet, kan du starta om din WiFi-extender eller tillfälligt kopplar ur den för att se om du då får åtkomst till nätverket. Om du nu kan surfa på nätet, betyder det att det är hos din WiFi-extender som ditt problem med WiFi ligger. Du kan då gå vidare med din felsökning med den vetskapen.

Värt att notera när det kommer till WiFi-extenders är att det inte är en utrustning som vi rekommenderar. Vår rekommendation är alltid att du använder accesspunkter med kablar dragna till dessa från din router. Accesspunkter är nämligen mer effektiva än WiFi-extenders och en kablad uppkoppling mellan dessa och routern är mer stabil och snabbare än en trådlös sådan.
 

3. Se till så att du får en IP-adress

Tro det eller ej, ett inte helt ovanligt problem med WiFi är att man är ansluten till en router och har full trådlös täckning men ingen internetuppkoppling. Detta problem har inte att göra med anslutningen till din router utan snarare med din routers uppkoppling mot din internetleverantör. Allt fungerar som det ska i ditt nätverk förutom att du inte kan surfa på nätet.

Detta problem kan du avhjälpa genom att se till så att du får en giltig publik IP-adress. Så här kan du gå tillväga för att kontrollera detta:
1. Logga in till din routers kontrollpanel som administratör.
2. Hitta en sektion i inställningarna som heter Status eller Network Status.
3. Kontrollera så att din IP-adress som du ser där är giltig.
4. Förnya din IP-adress vid behov genom att klicka på en knapp märkt Renew eller liknande. Du får då en ny IP-adress från din internetleverantör. Observera att denna process kan ta några minuter att slutföra.
5. Om du inte kan förnya din IP-adress eller inte hittar knappen för att göra detta, bör du kontakta din internetleverantör för ytterligare vägledning. Detta då problemet snarare ligger hos dem än hos din nätverksutrustning.

Om du känner dig bortkollrad av ovanstående steg, kan du enkelt få hjälp med att skaffa en IP-adress genom att ta hjälp av oss.

 

4. Försök med en annan DNS-server

Om du fortfarande har problem med WiFi, kan din enhet vara ansluten till en DNS-server som antingen är offline eller inte fungerar som den ska. Då spelar det ingen roll hur stark signal du har, du kommer ändå inte kunna komma ut på nätet.

Testa därför att använda en annan DNS-server genom att lokalisera en sådan och därefter ändra DNS-inställningarna på din enhet. Kontrollera sedan så att du kan ladda webbsidor på internet.

Detta kan låta som rena grekiskan för de flesta vanliga datoranvändare. Vi hjälper dig dock gärna med dina problem med WiFi!
 
problem med wifi
 

Ta hjälp av en nätverksinstallatör i Stockholm om du har problem med wifi

Vi på Min Datorsupport kan hjälpa dig med att installera och optimera nätverk. Vi använder oss av tillförlitlig nätverksutrustning och installationsteknik. Vi drar kabel och installerar allt som behövs, och vi erbjuder kostnadsfri felsökning i samband med första mötet.

 

Vi får toppbetyg av våra kunder

Vi är stolta över att ha fått kundbetyget 4,8 av 5,0 i över 100 st oberoende rekommendationer från Reco.

 

 

Boka en tid med oss nedan:

Förstabesök hos kunder inom en fyramilsradie från Stockholms centrum är alltid kostnadsfria.
Efter genomgång av ditt nätverk på plats hos dig får du ett förslag till åtgärder och ett kostnadsförslag för att åtgärda ditt hemnätverk eller företagsnätverk.
Väljer du att tacka nej behöver du inte betala för vårt besök. Tackar du ja åtgärdar vi ditt nätverk omgående.


 
 

Krångligt?

Ring eller mejla oss istället.

 

08 400 117 26
Kontakt@mindatorsupport.se