Vår omvärld förändras snabbt och allt fler svenskar ges av olika anledningar möjligheten att arbeta hemifrån. Om du tillhör denna skara tjänstemän kan det vara skönt att veta att du kan få IT-hjälp när saker och ting strular med tekniken. Detta är särskilt användbart för dig som väljer eller tvingas utföra dina arbetsuppgifter från hemmakontoret.
Inte minst i kölvattnet av covid-19 är sannolikheten stor att andelen arbetstagare som jobbar på distans ökar. Och detta stället förstås höga krav på att den tekniska utrustning som du använder av fungerar och fyller sin funktion. Detta gör även att du kan behöva kunna ansluta till ett fjärrskrivbord med hjälp av ett VPN-nätverk och/eller arbeta med molntjänster.
Så samtidigt som fler arbetstagare har sitt hem som arbetsplats ökar även efterfrågan på extern IT-hjälp. Detta då den som arbetar hemifrån är än mer beroende av att den tekniska utrustningen fungerar felfritt än gemene man. Och en betydande del av den teknik som vi förlitar oss på till vardags i kontorsmiljö kan skapa utmaningar för den som jobbar på distans.
Få IT hjälp med fax, skrivare och annan hårdvara
Till exempel är det väldigt få som har en faxmaskin i hemmet. Det kan dock finnas tillfällen då du behöver skicka iväg ett fax. Om du inte är van användare av sådana maskiner kan du behöva hjälp för att komma igång med faxen därhemma.
Faxens yngre kusin, skrivaren, är en annan maskin som ofta gör ett hästjobb i det tysta. Men när den inte fungerar korrekt hamnar den omedelbart i rampljuset på ett negativt sätt. Många gånger uppstår frågor när man som användare försöker ansluta sin nya skrivare via Bluetooth och skriva ut dokument eller foton via mobilen. Skrivare och faxmaskiner är bara två av många maskiner som du via IT-hjälp kan få vägledning och assistans kring den dagliga driften.