Alla som vid något tillfälle har varit i kontakt med en distansbaserad Itsupport för privatpersoner vet vilken lösning som vanligtvis föreslås: att du ska stänga av och sedan sätta på enheten igen. Detta har till och med kommit att bli något av ett skämt inom IT-branschen. För vem behöver egentligen komma i kontakt med en kundtjänst när det räcker att leta reda på strömknappen? Men faktum är att det är förvånande ofta som denna lösning faktiskt fungerar.
Ta bara Microsofts ökända blåskärm som ett exempel. När den lyser ilsket blått drabbas sannolikt många av panik och tar kontakt med en IT-support för privatpersoner. För när denna dyker upp på din bildskärm har operativsystemet Windows slutat att fungera. Och att då starta om datorn brukar vanligtvis vara precis den åtgärd som krävs.
Ibland kan det dock hända att hela systemet hänger sig eller att ett visst program gör detta. Du kan då inte göra något annat än att stirra dig blind på den lilla ikon som du i vanliga fall använder för att starta om din dator. Ingenting kommer hända när du trycker på denna. Då är det enda som fungerar ett tvångsavslut.
För att framkalla ett sådant abrupt avslut trycker du på CTRL + ALT + Delete om du använder Windows. Rör det sig istället om en Mac är det som krävs att du trycket på Option, Command och Esc. Om detta inte fungerar kan du alltid tvinga fram en nedstängning av datorn genom att på Mac trycka på Command + Control + Option + strömknappen. På PC kan du istället åstadkomma en sådan genom att hålla nere strömknappen så länge som krävs för att datorn ska stängas av.
Men det är långt ifrån alla gånger som detta enkla knep är tillräckligt. Därför är behovet av mer handfast IT-support för privatpersoner som arbetar hemifrån stort.